_

تزریق بوتاکس خط خنده

با افزایش سن، پوست صورت حالت کشسانی و ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و این خطوط ماندگار می‌شوند. عمق این خطوط، تا حدودی از ویژگی‌های ارثی محسوب می‌شود و زنان نیز، بیشتر از مردان در معرض این چروک‌ها هستند.یکی از مزایای تزریق بوتاکس خط خنده از بین بردن این خطوط است.

بااین‌وجود عوامل دیگری نیز وجود دارند که به روند طبیعی ایجاد خط خنده سرعت می‌بخشند یا به‌شدت آن می‌افزایند. در اینجا به این عوامل که عمدتاً به سبک زندگی افراد مربوط می‌شوند اشاره می‌کنیم.

داشتن صورتی زیبا و شاداب، خواسته قلبی همگان است و خوشبختانه این روزها، شیوه‌های متفاوت و مؤثری برای حفظ این جوانی و شادابی یا بازگردان آن پدیدآمده است. یکی از مسائلی که در این زمینه، افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، خط خنده است. خط خنده یا چین نازولبیان، یک ویژگی کاملاً طبیعی در صورت است که در همه افراد دیده می‌شود. فقط کسانی که دچار فلج عضلات صورت‌اند و البته نوزادان، از این قاعده مستثنا هستند.

خط خنده، دو خط در اطراف دهان است که از کنار بینی آغاز می‌شود و به گوشه لب ها می‌رسد. یکی از شیوه‌های برطرف‌کردن این خطوط، بوتاکس خط خنده است. به همین دلیل خیلی از افرادی که از ظاهرشدن این خطوط بر صورت خود ناخرسندند، برای پرکردن خط خنده، سراغ بوتاکس خط خنده می‌روند. در این مقاله سعی داریم تمام آنچه لازم است در مورد تزریق بوتاکس خط خنده بدانید را توضیح دهیم.

سبک زندگی و تاثیر آن بر خطوط خنده

مصرف دخانیات: گرچه ایجاد چین‌وچروک بر روی پوست روندی طبیعی است اما کسانی که سیگار می‌کشند، گردش خون در پوستشان کمتر انجام می‌شود و این موضوع، از رسیدن اکسیژن و مواد معدنی به پوست جلوگیری می‌کند. در نتیجه پوستشان روند پیر شدن را به‌سرعت طی می‌کند. کمتر بودن کلاژن و الاستین در پوست افراد سیگاری، باعث پیری زودرس و چین‌وچروک‌های عمیق‌تر پوست می‌شود. تا جایی که تحقیقات نشان می‌دهد، بروز خطوط خنده عمیق در افراد سیگاری تا سه برابر محتمل‌تر و سریع‌تر از دیگر افراد است.
رژیم غذایی: مصرف زیاد مواد قندی، عملکرد کلاژن پوست را کاهش می‌دهد. درنتیجه باعث می‌شود پوست شل شود و چروک‌های آن عمیق‌تر شوند و خاصیت ارتجاعی خود را سریع‌تر از دست بدهد.
نادیده‌گرفتن نقش کرم ضدآفتاب: پرتوهای فرابنفش خورشید می‌توانند به سلول‌های پوست نفوذ کنند و با تجزیه کلاژن و الاستین، به پوست آسیب برسانند. این موضوع باعث بروز چین‌وچروک‌های عمیق‌تر و افتادگی بیشتر و شدیدتر پوست در گذر زمان می‌شود.
از دیگر عواملی که به پوست آسیب می‌رسانند، باید به استرس، عدم خواب کافی و منظم و آلودگی هوا اشاره کنیم.
بعد از انجام این روش تاثیرات تزریق بوتاکس خط خنده به خوبی نمایان می شود.

تزریق بوتاکس خط خنده چگونه انجام می‌شود؟

اگر از ما در مورد نحوه تزریق بوتاکس خط خنده بپرسید، باید اشاره کنیم که اول‌ازهمه لازم است پزشک شما طی جلسات مشاوره در مورد محل‌های دقیق تزریق بوتاکس خط خنده و میزان بوتاکسی که قرار است تزریق شود تصمیم گرفته باشد. آنگاه در موعد مقرر، ابتدا پوست محل تزریق بوتاکس خط خنده ضدعفونی می‌شود. برای بی‌حسی، از کمپرس آب سرد یا کرم‌های بی‌حسی استفاده می‌شود. تزریق بوتاکس خط خنده، به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

در مجموع باید بگوییم که ازبین‌بردن خط خنده با تزریق بوتاکس، عملی آسان، بدون درد و کوتاه است و می‌تواند نتایج مطلوبی برای شما به همراه داشته باشد.

تزریق بوتاکس خط خنده با کم‌ترین عوارض

به‌طورکلی عوارض بوتاکس خط خنده از آن دسته از عوارضی نیست که خطرات ویژه و دردسرسازی ایجاد کند. اما تزریق بوتاکس خط خنده نیز، می‌تواند عوارضی جزئی مانند ورم و کبودی و قرمزی را به همراه داشته باشد. البته برای اینکه این دست عوارض بوتاکس خط خنده را تاحدامکان کاهش دهید یا مانع ایجاد آنها شوید، توجه به نکات زیر می‌تواند مفید فایده باشد:

به مدت دوهفته قبل از بوتاکس خط خنده، از مصرف قرص آرنیکا خودداری کنید.
اگر ویتامین E مصرف می‌کنید، دو الی سه روز قبل و بعد از تزریق، مصرف آن را متوقف کنید. البته مصرف مولتی‌ویتامین‌ها ایرادی ندارد.
بیست و چهار ساعت قبل از بوتاکس خط خنده، از پیاده‌روی‌کردن و دیگر فعالیت‌های ورزشی خودداری کنید.
از یک هفته قبل و تا دو روز بعد از تزریق بوتاکس خط خنده، آسپرین، اگزدرین، ایبوپروفن، الیو یا ادویل مصرف نکنید.

بوتاکس خط خنده چقدر ماندگاری دارد؟

بوتاکس، چه بوتاکس خط خنده باشد چه مورداستفاده در باقی نواحی، همیشه اثری موقتی دارد. بدن انسان با سم بوتاکس به‌عنوان یک مهاجم برخورد می‌کند و تلاش می‌کند آن را خنثی کند. بااین‌وجود ماندگاری بوتاکس خط خنده، از ۳،۴ ماه تا ۶ ماه است. البته عوامی وجود دارند که می‌توانند بر این مدت‌زمان تأثیر بگذارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

همچنین به دلیل حساسیت این روش باید تحت نظر بهترین پزشک تزریق بوتاکس خط خنده قرار گیرید.

عوامل مؤثر در میزان ماندگاری تزریق بوتاکس خط خنده

میزان متابولیسم: هرچه میزان متابولیسم یک فرد بیشتر باشد، میزان ماندگاری بوتاکس خط خنده کمتر می‌شود. به همین دلیل است که ورزشکاران، نیازمند تکرار تزریق بوتاکس در فواصل کوتاه‌تری هستند.
محل تزریق بوتاکس خط خنده: هرچه عضله‌ای که بوتاکس قصد مهارکردن حرکات آن را دارد، عضله بزرگ‌تری باشد، ماندگاری بوتاکس در آن ناحیه کمتر می‌شود.
رقیق‌سازی: بوتاکس قبل از تزریق باید با سرم نمکی رقیق شود. اگر رقیق‌سازی به‌درستی انجام شود، نتایج تزریق بوتاکس خط خنده، مطلوب و ماندگار خواهند بود اما اگر بوتاکس بیش از حد رقیق شده باشد، ماندگاری آن کاهش می‌یابد.
تعداد دفعات تزریق: کسانی که مرتب به تزریق بوتاکس می‌پردازند، به‌مرور متوجه می‌شوند که بوتاکس خط خنده، ماندگاری‌اش هر بار بیشتر می‌شود.

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس خط خنده

همان‌طور که پیش‌ازاین توضیح دادیم، سبک زندگی افراد می‌تواند بر میزان ماندگاری بوتاکس خط خنده اثر بگذارد. اما علاوه‌برآن، مراقبت‌های بعد از بوتاکس خط خنده نیز، باید به‌خوبی موردتوجه قرار بگیرند تا بهترین نتیجه حاصل شود. در ادامه به مواردی که باید بعد از بوتاکس خط خنده موردتوجه قرار دهید و به بایدونبایدهای بعد از تزریق بوتاکس خط خنده می‌پردازیم.

پس از تزریق بوتاکس خط خنده تا چهار ساعت از خوابیدن پرهیز کنید. طبیعی است که بعد از تزریق، احساس خواب‌آلودگی به شما دست دهد اما بهتر است در این زمان، از درازکشیدن بپرهیزید و نشسته استراحت کنید. درازکشیدن ممکن است باعث حرکت بوتاکس در بافت‌ها شود و با جابه‌جا شدن، بر عضلات دیگری تأثیر بگذارد.
حداقل تا دو شب بعد از تزریق بوتاکس خط خنده، فقط به پشت بخوابید و از خوابیدن روی شکم یا پهلو خودداری کنید. در این صورت بوتاکس به‌خوبی در محل تزریق جذب می‌شود و اثرگذاری خود را حفظ خواهد کرد.
در حدود شش ساعت اولیه تزریق بوتاکس خط خنده، پوست صورت باید کاملاً تمیز نگه‌داشته شود و هیچ فشاری به آن وارد نشود؛ بنابراین استفاده از سرم‌های آب‌رسان یا کرم‌های ضدآفتاب را برای این چند ساعت به تعویق بیندازید.
تا ۳ روز پس از بوتاکس خط خنده از ماساژ صورت یا دیگر خدمات مراقبت پوستی مانند فیشال خودداری کنید.
یک الی دو روز از انجام ورزش‌های سنگین قدرتی یا هوازی خودداری کنید.

بهترین سن تزریق بوتاکس خط خنده

عمل تزریق بوتاکس عوارض خاصی ندارد و عملی ساده و کارآمد محسوب می‌شود. بوتاکس خط خنده، هیچ محدودیت جنسی‌ای ندارد. خانم‌ها و آقایان، هر دو می‌توانند برای پرکردن خط خنده از بوتاکس استفاده کنند. بهترین سن برای انجام این عمل، آن زمانی است که این خطوط هنوز خیلی عمیق نشده‌اند و این زمان، بسته به سبک زندگی و ویژگی‌های وراثتی افراد متفاوت‌اند. اما مادامی که خط خنده خیلی‌خیلی عمیق نشده باشد، بوتاکس گزینه خوبی است اما در مراحلی نیز، بوتاکس خط خنده دیگر مؤثر نیست. در آن صورت بهتر است افراد از شیوه‌های دیگری، مانند تزریق ژل استفاده کنند.

نتیجه اینکه بوتاکس خط خنده بیشتر یک عمل پیشگیرانه است که بهتر است در بدو ظهور چروک‌های دینامیک (آنها که هنگام خندیدن و حرف‌زدن ظاهر می‌شوند) و تا پیش از تثبیت آن خطوط بر روی صورت انجام شود.

آیا زنان باردار می‌توانند بوتاکس خط خنده انجام بدهند؟

بوتاکس، ترکیبی است بر پایه سم بوتولینوم که باعث فلج عضلات می‌شود. بیماری یا عفونت ناشی از سم بوتولینوم، بوتولیسم نامیده می‌شود. بوتولیسم، خطرناک است و ممکن است جان زنان باردار، کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند را به خطر بیندازد. اما این خطر در صورتی وجود دارد که دوز قابل‌توجهی از بوتولینوم وارد بدن فرد شود. این در حالی است که میزان تزریق شده این سم در بوتاکس خط خنده، معمولاً بسیار کمتر از آن مقدارِ خطرآفرین است.

مواد غذایی و داروهایی که مادر در زمان شیردهی استفاده می‌کند از طریق شیر او وارد بدن نوزاد نیز می‌شود و همین ایجاب می‌کند که مادران در مواد مصرفی خود دقت بسیاری داشته باشند. تاکنون هیچ مدرک دقیقی از اینکه تزریق بوتاکس خط خنده می‌تواند به کودک شیرخواره آسیب برساند، به دست نیامده است و هنوز نمی‌توان در این مورد حکم قطعی داد.

البته مشورت با پزشک لازم است و حتی‌الامکان بهتر است برای جلوگیری از عوارض احتمال بر نوزاد، مادر این عمل را به بعد از، از شیر گرفتن نوزاد محول کند.

آیا بوتاکس خط خنده عمل پرهزینه‌ای است؟

پاسخ این سؤال به عوامل متعددی بستگی دارد. هزینه بوتاکس خط خنده، بسته به اینکه در چه کلینیک و توسط چه دکتری انجام شود، از چه مارک بوتاکسی استفاده شود دوز موردنیاز برای تزریق، می‌تواند متفاوت باشد. قیمت بوتاکس خط خنده علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، می‌تواند در برگیرنده جلسات مشاوره پیش از تزریق هم باشد. البته این مورد را نیز باید در نظر داشته باشید که در بسیاری موارد برای دستیابی به نتیجه مطلوب، لازم است چند مرتبه تزریق انجام دهید.

حرف آخر
بوتاکس خط خنده یکی از عمل‌هایی است که برای پرکردن خط خنده انجام می‌شود. ایجاد خط خنده بر روی صورت امری ناگزیر است و با گذر عمر، در چهره افراد پدیدار می‌شود اما عواملی مانند سبک زندگی و ویژگی‌های وراثتی می‌توانند روند ایجاد آن را کندتر یا تندتر کنند. در مجموع نیز، زنان بیشتر از مردان دچار خطوط عمیق لبخند می‌شوند.

در این مقاله درباره عوارض، تاثیرات ، ماندگاری تزریق بوتاکس خط خنده توضیح دادیم.

امکان ارسال نظر وجود ندارد